Chemie maakt duurzamer rijden mogelijk


In het kort

  • Chemie maakt auto’s steeds schoner.
  • Minder CO2-uitstoot dankzij lichtgewicht kunststof onderdelen en supersterke banden.
  • De grootste klapper CO2-reductie in het wegvervoer wordt verwacht van elektrische auto's

Chemie Magazine presenteert 10 klimaatinnovaties. De chemische industrie reduceert de CO2-uitstoot niet alleen door de eigen processen te verduurzamen, maar zorgt via haar producten ook voor minder uitstoot in andere sectoren. Deel 4: het wegverkeer. 

 

Door: Marga van Zundert

Wegverkeer zorgt voor een vijfde van de CO2-uitstoot in Nederland. De uitstoot per kilometer daalt door het gebruik van kunststoffen die auto’s lichter maken, door rubberadditieven die de rolweerstand verminderen en efficiënte batterijen voor elektrische auto’s.
 

Auto’s steeds schoner door meer kunststof, sterke banden en efficiënte batterijen.


Een doorsnee nieuwe personenauto telt zo’n 10.000 onderdelen van kunststof, een derde van het totaal. Dan denk je wellicht aan de bumper, het dashboard of het achterlicht, maar het gaat ook om tandwielen in de aandrijving en onderdelen van het motorblok, vertelt Bert Havenith, strategic and market intelligence director bij DSM Engineering Materials. “Een voorbeeld is het inlaatspruitstuk, dat lucht verdeelt over de cilinders voor de verbranding van benzine of diesel. 30 jaar geleden waren die allemaal van metaal, vanwege de hoge temperaturen, tegenwoordig bijna altijd van kunststof. Dat scheelt 2 tot 3 kilo.”

Een moderne personenauto bestaat nu voor 10-15 gewichtsprocent uit kunststof. “Een achterklep van glasvezelversterkt polypropyleen geproduceerd in Genk is bijvoorbeeld meer dan de helft lichter dan een stalen exemplaar”, verklaart een woordvoerder van het automotive-team van chemiebedrijf SABIC. Maar ook isolerend kunststof levert een belangrijke bijdrage. Havenith: “Stroomdraden zijn al heel lang voorzien van een plastic omhulling ter isolatie, maar denk bij een moderne auto ook aan besturingselektronica die niet gestoord mag worden door signalen van buitenaf. En in elektrische auto’s staan honderden volts op de batterij, daar kun je alleen veilig in rijden dankzij uitstekend isolerend plastic.” En ook de klassieke kunststof onderdelen zoals bumper en interieurpanelen worden nog steeds lichter. Zo presenteerde BASF eind vorig jaar een nieuw type polyurethaan dat de dikte van een bumper terugbrengt van 3,0 naar 2,5 millimeter. Zonder in te boeten aan sterkte, want veiligheid blijft uiteraard voorop staan.
 

Lees hier het volledige artikel uit Chemie Magazine

Chemie Magazine 11x per jaar lezen? Dat kan, abonneer je gratis.



Chemie en automotive

Kunststofproducerende bedrijven zoals DSM, BASF en SABIC produceren in Nederland een reeks aan speciale kunststoffen voor zeer diverse automotive-toepassingen voor interieur, chassis en onder de motorkap. De kunststoffen reduceren het gewicht van auto’s en daarmee hun CO2-uitstoot. BASF is ook marktleider in nikkel-kobalt-aluminium kathode-actieve materialen voor lithiumionbatterijen in elektrische auto’s. Bedrijven als PPG en Teijin Aramid produceren additieven en materialen die het gewicht en de rolweerstand van autobanden verlagen.