‘Plastic Pact’ voor minder en beter gebruik plastic

Minder plastic gebruiken, meer plastic hergebruiken en nieuw plastic honderd procent afbreekbaar maken. Dat is de inzet van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in het ‘Plastic Pact’. VNCI-leden Corbion, Cumapol en QCP zijn drie van de 75 partijen die dit pact eind vorige maand ondertekend hebben.

Plastic Pact

De deelnemers aan het Plastic Pact committeren zich aan de volgende vier doelstellingen voor het jaar 2025:

1. Plastic producten en verpakkingen zijn gemaakt van honderd procent recyclebaar plastic.
  2. In 2025 gebruiken we twintig procent minder plastic dan in 2017.
  3. Minimaal zeventig procent van alle eenmalige plastic producten en verpakkingen die in Nederland in de prullenbak belandt, wordt gerecycled zonder verlies van kwaliteit.
  4. Alle eenmalig te gebruiken plastic spullen die op de markt komen, zullen moeten bestaan uit minimaal 35 procent plastic dat gerecycled is.

Van Veldhoven: “Plastic is een nuttig en veelzijdig materiaal, maar hoort niet thuis in ons milieu. Met het Plastic Pact gaan we meer doen met minder plastic. Minder plastic produceren, slimmer ontwerpen, anders samenstellen en beter recyclen. Zo gaan we zuiniger met onze grondstoffen om - goed voor het terugdringen van CO2 en goed voor het klimaat! - en bestrijden we verspilling en de plasticsoep omdat er uiteindelijk minder plastic in het milieu belandt.”

Staatssecretaris Van Veldhoven sluit ‘Plastic Pact’ voor minder en beter gebruik plastic