12 - 09 - 2019

Van kidslab naar chemieloopbaan

BASF-trainee bewijst dat het werkt

Het is al tientallen jaren een van dé troefkaarten van de chemie om jongeren te interesseren voor de sector: een kidslab, waar scholieren – vaak hun eerste – chemische experimenten doen. Dat dit doorslaggevend kan zijn, bewijst Vikram Ravikumar. Mede door zo’n lab ging chemie bij hem leven.

Tekst: Inge Janse

 

Nee, het was niet dé reden om voor BASF te kiezen. Maar Vikram Ravikumar, sinds 2018 in dienst bij BASF De Meern, merkte wel dat de naam van het bedrijf direct positieve associaties opriep toen hij op zoek was naar een traineeship. In India, waar de 25-jarige chemisch technoloog opgroeide, deed hij namelijk op 13-jarige leeftijd mee aan de Science Express van BASF, een soort kidslab voor middelbare scholieren. “Nadat ik vorig jaar mijn masterdiploma op de TU Delft haalde, kon ik uit meerdere bedrijven kiezen. De naam BASF riep zeer plezierige herinneringen op. Dat maakte absoluut het verschil.”

 

Zelf experimenteren

Vikram was net gestart met zijn middelbare school in Chennai (beter bekend als Madras) toen zijn liefde voor scheikunde ontstond. Zijn docenten deden namelijk experimenten voor de klas, met vuur of kleurverandering. “Ik vond het fascinerend als zij de theorie lieten zien in de praktijk.” Een jaar later vroeg een docent hem mee naar de Science Express van BASF. Op die mini-expositie toonde het bedrijf zijn producten en konden bezoekers zelf experimenteren, iets dat hij nog niet mocht op school. “Ik herinner me nog twee proeven. Een ging over superabsorberend materiaal in een beker water, de ander was papierchromatografie om verf op te splitsen in losse kleuren. Ik was helemaal onder de indruk.”

Voor Vikram zorgde de Science Express (waarvan hij nog steeds zijn deelnamecertificaat heeft) ook dat hij te weten kwam dat er meer is dan olie- en gasbedrijven en fabrikanten van huishoudchemicaliën. “De chemie is een enorme, maar onzichtbare speler. De Science Express veranderde dat.” De meeste indruk liet misschien wel het schijnbaar meest triviale onderdeel achter: het zelf aandoen van een labjas en opzetten van een veiligheidsbril. “Als ik in een nieuwe fabriek kom, en ik mijn werkkleding met mijn naam erop ontvang, krijg ik altijd een nostalgisch gevoel. Het voelt alsof ik een doel heb en onderdeel ben van een groter geheel. Ik was laatst voor een introductieprogramma van BASF op het lab van wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam. Toen ik mijn labjas aandeed, kwamen gelijk al die leuke herinneringen terug.”

 

Docenten helpen

Vikrams keuze voor chemie heeft ook te maken met de vele goede, gepassioneerde chemiedocenten die hij had. Zijn advies voor chemiebedrijven spreekt daarom voor zich: intensiveer de samenwerking met opleidingen. “Ga vooral door met de kidslabs, want dat is een goed initiatief. Maar werk ook mee aan een beter wetenschapsprogramma op scholen. Kijk hoe je docenten daarbij kunt helpen, en hoe je leerlingen meer kunt betrekken door ze praktisch chemie te leren. Het is de collectie kleine dingen die het grote verschil maakt.”

 

Vikram Ravikumar: ‘Intensiveer de samenwerking met opleidingen.’

Foto: Erik van ’t Woud


Lees meer over dit onderwerp via de tag(s):
Onderwijs

Onderdeel van dossier(s):