14 - 03 - 2018

Het geheim van een goede relatie

 

Tekst: Adriaan van Hooijdonk

 

Veenendaal-centrum en Dishman gaan prima samen

 

Menig chemiebedrijf bevindt zich vlak bij of midden in een woonwijk. Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht, rijst de vraag: wat is het geheim van een goede relatie tussen chemiebedrijf en gemeente? Dishman Netherlands in Veenendaal geeft het antwoord.

 

"Ik was een jaar of elf toen ik door de straten van Veenendaal terugfietste van atletiek”, blikt manager QHSE Jeroen de Jong van Dishman in Veenendaal terug op zijn eerste herinneringen aan het chemiebedrijf. “De karakteristieke geur van wolvet hing in de straten. ‘Je zal er maar werken’, dacht ik bij mijzelf. Nu heb ik het er al jaren prima naar mijn zin.”

De afgelopen decennia is er veel veranderd en heeft Dishman zijn plaats in de lokale samenleving verworven. Het bedrijf hoort echt bij de geschiedenis van Veenendaal. Zijn voorloper, de Scheepjeswolfabriek, begon in de negentiende eeuw aan de rand van de stad met wolverwerking. Langzaam maar zeker rukte de bebouwing op, waardoor het bedrijf nu midden in het centrum ligt. “Het is natuurlijk geen ideale situatie, maar wij zijn er toch in geslaagd om goede contacten met omwonenden, de gemeente en andere belanghebbenden op te bouwen”, zegt De Jong. 

 

 

Persoonlijk contact
Dat neemt niet weg dat omwonenden zich soms zorgen maakten. Zo belden op de dag na de vuurwerk-ramp in Enschede (2000) meerdere bezorgde buren op: ‘Kan het bij jullie ook zo knallen?’ Vanaf dat moment intensiveerde het bedrijf de communicatie met de driehonderd omwonenden. Persoonlijk en informeel contact staat hierbij voorop. De Jong: “Bewoners kunnen ons 24 uur per dag bellen als ze geur- of geluidsoverlast ervaren. Samen kijken we dan wat er aan de hand is. Meestal zijn de problemen snel opgelost.” 

Bewoners stellen deze aanpak zeer op prijs, blijkt uit het mvo-verslag uit 2017 (opgesteld door een extern bureau volgens de richtlijnen van Global Reporting Initiative). “Waar gewerkt wordt, vallen spaanders”, vertelt een buurtbewoner hierin. “Overlast ervaren we slechts sporadisch. De stank was vroeger erger, dat valt nu wel mee. We horen weleens een monotoon geluid vanuit de richting van Dishman, maar als dat het enige is … Helemaal super dat we altijd een brief krijgen als er wat staat te gebeuren trouwens.”

Een andere buurtbewoner blikt in het verslag terug: “Wij hebben een tijdje last gehad van geluidsoverlast. We konden het niet traceren, maar het bleek van Dishman te zijn. Ze vroegen ons te bellen als we het geluid weer hoorden, het maakte niet uit hoe laat. Toen het zover was, kwamen ze midden in de nacht direct met twee man, ik geloof dat het zelfs directieleden waren. De een bleef hier om te luisteren, de ander ging op inspectie de fabriek in. Er werd wat aan knoppen gedraaid en weg was het geluid! Zo fijn dat het serieus genomen werd.”

 

Duurzaam ondernemen
Het geheim van een goede relatie met de samenleving is dan ook geen ‘rocket science’, vindt De Jong. “Wij nemen alle partijen zeer serieus, informeren ze tijdig over nieuwe ontwikkelingen en leveren een  positieve bijdrage aan de lokale gemeenschap. Zo maken wij deel uit van de werkgroep duurzaam ondernemen van de gemeente en Veenendaalse bedrijven, om samen mvo-beleid handen en voeten te geven.”  

Dishman biedt ook banen aan mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Een van hen voert analyses uit op het lab, een ander werkt mee bij de technische dienst en anderen maken glas schoon of plaatsen papier in ordners. “Zo haal je mensen weg van de randen en plaats je ze juist in de samenleving”, schreef VVD Veenendaal in een persbericht naar aanleiding van een bezoek aan Dishman in 2016. Verder houdt het bedrijf regelmatig open dagen. 

 

Geen fouten
De stemming van omwonenden en belanghebbenden kan volgens De Jong in één keer omslaan als zich onverhoopt een ernstig incident voordoet. “Als hier bijvoorbeeld een brand uitbreekt, zijn de rapen gaar. Dat realiseren wij ons terdege. Daarom doen wij er alles aan om fouten te voorkomen. Dat wij daarin slagen, blijkt uit het lage aantal ongewone voorvallen, de ernst daarvan en klachten. Klachten liggen al geruime tijd tussen de twee tot vier per jaar.” 

Voor de verhouding met de gemeente maakt de samenstelling van de raad volgens De Jong niet veel uit. “De lokale politieke agenda wordt vooral beïnvloed door landelijke negatieve gebeurtenissen in de chemische industrie. Om de zoveel tijd klinkt dan de roep om Dishman te verplaatsen. Maar dat is zowel voor de gemeente als ons een zeer kostbare zaak.”

 

Wethouder: 'Niet wachten tot er iets gebeurt'
“Wij hebben een uitstekende relatie met Dishman”, zegt SGP-wethouder economische zaken Marco Verloop van Veenendaal. “Het bedrijf wacht niet met communiceren tot er wat gebeurt, maar betrekt belanghebbenden al vanaf het begin bij ontwikkelingen.” Zoals bij de bedrijfsuitbreiding een aantal jaar terug. “Al in vroeg stadium besprak Dishman met ons zijn plannen en het proces en de vergunningverlening, plus de mogelijke overlast die de uitbreiding voor de omwonenden zou kunnen veroorzaken. Zo garandeert het bedrijf zijn voortbestaan.” 

Verloop is verder vol lof over de actieve rol van Dishman in de lokale samenleving. “Het bedrijf speelt een actieve rol in mvo-discussies met andere ondernemingen en biedt banen aan arbeidsbeperkten. Ook heeft het de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om overlast zo veel mogelijk te beperken.” De locatie in het centrum is volgens hem niet ideaal. “Maar het bedrijf levert wel werkgelegenheid voor onze inwoners. Daar zijn wij zuinig op. Ik wens Dishman dan ook een goede toekomst in onze gemeenschap.”

 

DISHMAN
In Veenendaal produceert Dishman uit wolvet onder meer cholesterol, vitamine D3-producten en lanoline-gerelateerde producten voor de farmaceutische, cosmetische, voedings- en diervoedingsindustrie en industriële toepassingen. Naast de Nederlandse locatie heeft Dishman nog vijf vestigingen in Europa en twee in India. Deze ontwikkelen en produceren in opdracht van derden diverse producten en diensten. Daarnaast heeft het een vestiging in China, waar intermediates worden gemaakt voor de geneesmiddelenproductie. Wereldwijd werken bij Dishman 2500 mensen, waarvan 70 in Nederland. 

 

Dr. Dee informeert 
Dishman heeft voor niet direct omwonenden een socialmediaconcept laten ontwikkelen. Het karakter ‘Dr. Dee’ speelt de hoofdrol. Zij is een stereotiep verstrooide professor die volgens De Jong veel sympathie oproept. Dishman zet haar in op Facbook en tijdens events. De hoofdboodschap van Dr. Dee: ‘Wat wij doen kan veilig in het centrum van Veenendaal.’ 

 


Lees meer over dit onderwerp via de tag(s):
Chemie Magazine