VNCI Communicatie Café: negen tips voor volwassen communicatie

De VNCI organiseerde in juni voor de eerste keer het Communicatie Café. In de communicatie met de buitenwereld kom je als chemiebedrijf met ‘Geen commentaar!’ niet ver meer. Wat is dan wel een goede strategie? En hoe ga je om met (negatieve) reacties op je communicatie? Bert Jan Bruning van Nedmag en Alexander Mante van Shell gaven een presentatie over hoe zij de communicatie vanuit hun bedrijf aanpakken.

 

Negen tips

  1. Neem (externe) communicatie even serieus als andere bedrijfsonderdelen en benoem communicatie als strategisch kernpunt. Benoem een bedrijfs-breed communicatie-kernteam (elke medewerker heeft immers externe contacten). En reserveer hier middelen (capaciteit) voor. Het levert op de korte termijn geen directe (financiële) voordelen op, maar op de lange termijn levert het iets veel waardevollers op: een license to operate, oftewel: bestaansrecht.
  2. Goede communicatie is geen informatieverstrekking maar wordt gevormd door stakeholdermanagement. Inventariseer alle stakeholders (zoals overheden, buurtbewoners, buurtbedrijven, media, ngo’s, medewerkers, klanten, toezichthouders, veiligheidsregio’s) en maak per stakeholder een actieplan: welk verhaal willen we vertellen (en via welke kanalen)?
  3. Blijf altijd je eigen verhaal vertellen: waarom is het belangrijk dat we er als bedrijf zijn, waar staan wij voor en wat is onze impact op de samenleving. Laat zien dat je trots bent op dit verhaal.
  4. Streef volledige transparantie na, vertel een eerlijk verhaal. Ga eventuele negatieve gevolgen van je bedrijfsvoering niet uit de weg, benoem ze en vertel hoe je ermee omgaat.
  5. Wees niet bang voor kritiek. Ga altijd het gesprek aan met iedereen – elk gesprek biedt de kans om je eigen verhaal te vertellen.
  6. Laat geen woordvoerder de (visuele) media te woord staan, maar altijd de directeur of de CEO. Maak  hem het externe gezicht van je bedrijf.
  7. Gebruik voor publieksinformatie niet alleen communicatiemedewerkers maar ook medewerkers die dicht bij of op de werkvloer staan. Deze ambassadeurs kunnen vaak een concreter, persoonlijker en daardoor aansprekender verhaal vertellen.
  8. Laat zien wat je voor de omgeving doet (bijv. sponsoring van bepaalde activiteiten, meehelpen aan scholing) en dat je oog hebt voor maatschappelijke vragen.
  9. Wees proactief in je communicatie. Reageer niet achteraf op activiteiten en gebeurtenissen maar communiceer die indien mogelijk eerder. Zo behoud je de regie.

De presentaties van Bert Jan Bruning en Alexander Mante zijn beschikbaar voor leden van de VNCI. Je hebt je login nodig om toegang te krijgen tot deze content. Wel lid, maar nog geen login? Vraag deze dan snel aan

VNCI Communicatie Café

Heb jij een vraag over communicatie waarover je met vakgenoten wilt sparren. Laat het ons weten. Dan organiseren we opnieuw een VNCI Communicatie Café. Stuur ons een mail