07.05.2020

Shell wil groene waterstoffabriek in Rotterdam realiseren


Samen met partners wil VNCI-lid Shell Nederland een groene waterstofhub creëren in de Rotterdamse haven. Shell is van plan om op de Tweede Maasvlakte groene waterstof te gaan produceren met behulp van groene stroom uit windenergie. Deze windenergie komt bij voorkeur van het offshore windpark Hollandse Kust (noord).

 

Via de joint venture CrossWind nemen Shell en Eneco deel aan de aanbesteding van dit windpark. Beide bedrijven hebben garanties afgegeven aan CrossWind voor de investeringen in de bouw en exploitatie van Hollandse Kust (noord).

Om de hoeveelheid groene stroom te vergroten is Nederland bezig met een inhaalslag, onder andere door op grote schaal windparken op zee te bouwen. Deze aanpak geeft Nederland ook een goede positie om de waterstofhub van Noordwest-Europa te worden, mogelijk gemaakt door de unieke ligging aan de Noordzee voor groene windenergie en het grote bestaande transportnetwerk van gasleidingen.

Nederland heeft zowel groene elektronen als groene moleculen nodig om de energietransitie te laten slagen. Groene waterstof kan een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van de industrie, waar nu grote hoeveelheden grijze waterstof worden gebruikt. Het vervangen van deze uit aardgas geproduceerde waterstof door groene waterstof draagt bij aan de verduurzaming van het energiesysteem. Een tweede belangrijke toepassing van de waterstof wordt vrachtvervoer, waar vanwege het hoge gewicht van batterijen de toepassing bij elektrische aandrijving beperkt is.

 

Hollandse Kust (noord)

Shell Nederland en Eneco nemen met de joint venture CrossWind deel aan de aanbesteding voor Hollandse Kust (noord). Beide bedrijven hebben een lange staat van dienst in het succesvol ontwikkelen, bouwen en exploiteren van offshore windparken. Samen zijn zij met het CrossWind consortium van plan Hollandse Kust (noord) in 2023 in gebruik te nemen. Als Eneco en Shell de vergunning winnen, krijgt het windpark naar verwachting een geïnstalleerd vermogen van in totaal 759 MW en levert het ten minste 3,3 TWh per jaar. Dit is genoeg om meer dan 1 miljoen huishoudens van groene stroom te voorzien. Het windpark komt op ongeveer 18,5 kilometer van de Nederlandse kust bij Egmond aan Zee te staan.

Bij de grootschalige ontwikkeling van wind op zee vormen de schommelingen in windkracht een uitdaging. Daarom zal CrossWind investeren in verschillende innovaties die in toekomstige windparken op grote schaal kunnen worden toegepast om het elektriciteitsnetwerk te ontlasten en de maatschappelijke kosten laag te houden.

“Met CrossWind willen wij ons inzetten voor de realisatie van het eerste offshore windpark met innovaties gericht op systeemintegratie,” aldus Kees-Jan Rameau, Chief Strategic Growth Officer van Eneco. “Naast de energie die het windpark op kan wekken, biedt het park volop mogelijkheden om innovatieve technieken (door) te ontwikkelen, die van meerwaarde kunnen zijn in het versnellen van de energietransitie. Met het combineren van de kennis en kunde van Shell en Eneco, kunnen we dit potentieel ten volste benutten. Daarbij levert dit windpark een bijdrage aan de ambitie van Eneco om ieder huishouden en bedrijf in Nederland te helpen met het omschakelen naar een duurzame en schone energievoorziening.”

 

Groene waterstofhub dankzij waterstoffabriek in Rotterdamse haven

Als het huidige plan doorgaat wordt de waterstoffabriek op de Tweede Maasvlakte gebouwd op het speciale bedrijfsterrein (2 GW ‘conversiepark’) van het Havenbedrijf Rotterdam. Hier zal door middel van elektrolyse groene waterstof worden gemaakt – waarbij water met behulp van groene elektriciteit gesplitst wordt in waterstof en zuurstof. De waterstoffabriek zal een vermogen hebben van rond de 200 MW. Het definitieve investeringsbesluit voor de waterstoffabriek is nog niet genomen.

Shell is van plan om de productie in 2023 te starten om zo’n 50.000-60.000 kg waterstof per dag te maken. Deze groene waterstof wordt in het begin tijdelijk gebruikt in de Shell-raffinaderij in Pernis om de productie van fossiele brandstoffen gedeeltelijk te verduurzamen. Daarmee kan minimaal 200.000 ton CO2 per jaar bespaard worden. De ambitie is om vanaf 2023 voldoende groene waterstof te hebben om de transportsector rechtstreeks te verduurzamen. Zo zouden elke dag ongeveer 2.300 vrachtwagens op groene waterstof kunnen rijden, terwijl de markt voor vrachtwagens op waterstof zich verder ontwikkelt.

“De energietransitie vraagt om lef, durven en doen,” zegt Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland. “Wij zijn trots dat wij samen met onze partner Eneco meedoen aan de tender om Hollandse Kust (noord) te bouwen. Door de koppeling van dit windpark aan onze mogelijke toekomstige waterstoffabriek in de Rotterdamse haven willen we samen met onze ketenpartners en overheden een nieuwe waardeketen – van wind tot waterstof – ontwikkelen en zo een groene waterstofhub creëren. Wij zien dit als de opmaat naar ons onlangs aangekondigde project NortH2. Deze projecten passen goed bij onze aspiraties om meer en schonere energie te leveren aan onze klanten. Thuis, onderweg en op het werk.”

De groene waterstoffabriek die Shell wil realiseren past perfect in de rol die de haven van Rotterdam ook voor zichzelf weggelegd ziet om een publiek waterstofnetwerk in het havengebied aan te leggen. “De aankondiging van Shell versnelt nu onze plannen voor de aanleg van een waterstofleiding voor de Rotterdamse industrie”, aldus Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. “Met dit soort projecten bouwen we gezamenlijk aan een duurzame haven en industrie. Dat is belangrijk voor de toekomst van de haven en daarmee voor het verdienvermogen van Nederland.”