SABIC sluit jubileumjaar af met succesvolle open dagen

Een jubileum vieren in een jaar dat vooral in het teken staat van corona en dus restricties. Dat lijkt een ondoenlijke opgave, maar SABIC in Bergen op Zoom kreeg het voor elkaar. In november werden zes open dagen georganiseerd als afsluitend onderdeel van een serie jubileumactiviteiten.

Tekst: Ingeborg Abendanon

Met het vijftigjarig jubileum van SABIC aanstaande was de vraag: wat kan er? Bregje Schouteren, senior business partner Corporate Communications: “We hebben op een gegeven moment gezegd ‘We gaan gewoon beginnen met de voorbereidingen en houden rekening met corona’. Bij SABIC volgen we alle coronaoverheidsmaatregelen. Een kernteam van drie personen was verantwoordelijk voor de overall coördinatie. Daaronder hadden we een werkgroep geformeerd waar alle deelnemende afdelingen in vertegenwoordigd waren. En elke afdeling had weer zijn eigen team samengesteld om de voorbereidingen te doen. De betrokkenheid van alle werknemers was groot. We organiseren deze open dagen vooral voor onze medewerkers. Ze vinden het leuk om te laten zien waar ze werken. Daarnaast hebben we onze gepensioneerden, buren en externe relaties uitgenodigd.”

De open dagen in beeld

fotoslider

Tijdsvakken van drie uur

Veiligheid op de site is altijd belangrijk, maar kreeg dit jaar nog meer aandacht. Manager EHSS Fred de Visser vertelt: “We hebben voor de open dagen meer beveiligingsmedewerkers ingezet en procedures aangepast om er zeker van te zijn dat alles veilig kon verlopen. Vanwege corona hebben we alle bezoekers in tijdsvakken ingedeeld. Blokken van drie uur met maximaal 350 mensen. Daardoor hadden we goed overzicht en voorkwamen we dat veel bezoekers tegelijkertijd op site zouden zijn. Iedere bezoeker had een entreeticket met QR-code ontvangen. Dus naast de CoronaCheck-app controleerden we ook die bij de entree. Het spreiden van de bezoekers over de dag heeft heel goed gewerkt.”

Ook aankomst en vertrek van bezoekers is gesplitst. In een grote welkomsttent kregen bezoekers een drankje kregen en konden ze een video bekijken. Daarna konden ze twee afdelingen bezoeken, waarvoor ze zich vooraf hadden opgegeven. Alle medewerkers mochten maximaal acht introducees meenemen die ze zelf moesten rondleiden op het terrein. Schouteren: “De externe relaties en de omwonenden hebben we zelf begeleid. Na hun programma kwamen de bezoekers in een andere meet & greet-tent voor een hapje en drankje en live muziek. Op die manier hebben we ervoor gezorgd dat we niet te veel mensen op dezelfde plek bij elkaar hadden.”

Veilige routes

In de fabrieken zijn routes gemaakt met bewegwijzering en afzettingen zodat iedereen op veilige afstand de machines en productielijnen kon bekijken. De SABIC-medewerkers gaven hun gasten uitleg over alle veiligheidsregels op de site, zoals trapleuningen vasthouden, niet filmen en fotograferen en ze zorgden dat er niemand ergens achter bleef. “Vanaf de ontvangst tot en met uitchecken hadden we overal overzicht”, aldus De Visser. Schouteren vult aan: “Dat is natuurlijk een hoop werk, maar op deze manier is het wel vlekkeloos verlopen. Alle bezoekers moesten ook hun mobiele nummer opgeven bij de aanmelding. Als we bezoekers misten bij het uitchecken, konden we bellen om te vragen waar ze waren. Dat hebben we gelukkig niet heel vaak hoeven doen.”

 

Zes open dagen bij SABIC: 11 tijdsblokken, 13 afdelingen, 2.600 bezoekers, meer dan 100 vrijwilligers

 

Schouteren en De Visser benadrukken dat de betrokkenheid van de SABIC-medewerkers groot was. Bij het 45-jarig bestaan stond er een grote groep scholieren klaar om in het kader van een maatschappelijke stage te helpen. Dit jaar bleek vlak voor de open dagen dat er maar een handvol leerlingen zou komen. “Dat was even slikken. We moesten 2.600 bezoekers ontvangen, dan heb je wel handjes nodig. We hebben intern een mail gestuurd met de vraag wie wilde bijspringen. In no-time hadden genoeg collega’s zich aangemeld.”

Succesvol lustrumjaar

In december 2020 begon SABIC met de eerste voorbereidingen. Vanwege corona met de nodige uitdagingen en aanpassingen. Trakteren op het werk niet mogelijk? Dan krijgen alle medewerkers een pakket om thuis een taart te maken, gekoppeld aan een selfie-actie. In juni werd een drive through ingericht waar medewerkers met hun familie op het terrein een parcours konden rijden. Er was een dj aanwezig die via de autoradio verzoeknummers van medewerkers draaide. Het management deelde felicitaties uit met ‘anderhalvemeterhandjes’ en confetti. Er werd een reis door de tijd ingericht met foto’s van vroeger en nu en er was een live concert op de grote parking. Schouteren: “Wetende dat je in coronatijd minder kunt, hebben we er toch hele creatieve oplossingen voor gevonden. Ook met de open dagen hebben we vooral gekeken naar wat wel kan. We sluiten het jubileumjaar af met de onthulling van een kunstwerk op het terrein. Dat doen we samen met medewerkers die dit jaar ook vijftig zijn geworden.”

Foto's: SABIC


Lees ook | SABIC Bergen op Zoom bestaat 50 jaar


Tips voor een open dag

  1. Begin op tijd en neem medewerkers mee in de voorbereidingen. Open dagen zijn er juist ook voor hen.
  2. Formeer een kernteam dat overzicht heeft en houdt.
  3. Het hoeft niet meteen groter-grootst.
    Bregje: “Wij hebben natuurlijk uitgepakt vanwege ons jubileum, maar je kunt ook een of twee afdelingen openen.”
  4. Organiseer activiteiten voor alle bezoekers, ook de kinderen.
    Bij SABIC was er een speciale Kids Corner waar kinderen bijvoorbeeld badzout en shampoo konden maken, bij de brandweer waren er speciale blusprojecten en er was een spookhuis gemaakt. Ook in de laboratoria waren activiteiten georganiseerd.
  5. Nodig natuurlijk ook de omwonenden uit.
    Bregje: “Sommige bewoners hebben SABIC letterlijk gebouwd zien worden en komen graag kijken.”
  6. Neem alle veiligheidsaspecten mee in de voorbereiding.
    Fred: “En vergeet vooral de praktische kant daarvan ook niet. De bezoekers moesten persoonlijke beschermingsmiddelen aan. Met 2.600 bezoekers moet je op tijd extra brillen, gehoorbeschermers en helmen bestellen.”